Dag 6, Musea en vechtende monninken

7 oktober 2012 - Luoyang, China

De dag begon wederom vroeg, en iets wat drukker want we moesten gelijk weer uitchecken en onderweg naar de volgende excursies en hotel. Dit keer gaan we richting Luoyang. Gezien we geen Starbucks hebben gevonden de dag van te voren besloot ik (Helen) het Henan museum over te slaan en een stukje te wandelen, op zoek naar de Starbucks, volgens Googlemaps zou hij de hoek om van het museum zijn...die kans sla ik niet over! Dat was mn enige kans om de Zhenghzou Starbucks mok te bemachtigen. Na overleg met de Marcel en de tourgids Jeff ben ik op pad gegaan, Jeff had op een briefje geschreven in het chinees waar ik moest zijn, zodat locals me zouden kunnen helpen. Engels is en blijft een lastige taal in China. Na een wandeling van zo'n 30min was de Starbucks gevonden. Helaas was de mok niet te vinden en het meisje achter de balie vertelde dat ie uitverkocht was... wel hadden ze de mini versie. Ze zag de teleurstelling in mijn gezicht en bij het afrekenen van de kleine mok kreeg ik een gratis koffie van haar. Wat lief! Het Henan museum bleek redelijk te zijn geweest maar had niet veel gemist schijnbaar. Voornamelijk achtergrond geschiedenis en boedha beelden en wat potten en pannen. Iedereen was gelijk nieuwsgierig en ik heb mn naam als Starbucks-meisje gemaakt. De volgende excursie was de Shaolin school waar we kunnen zien hoe jongens worden getraind tot shaolin krijgers. De school zag er niet echt imposant uit maar er liepen genoeg kinderen rond, voornamelijk in de leeftijd van 4 tot 8.   We kregen een geweldige demonstratie te zien van wat ze kunnen. Varierend van bewegingen en technieken tot spirituele kracht. Zo werden er metalen staven gebroken op het hoofd en werd er geleund op messen. Erg indrukwekkend! Vervolgens gingen we naar het Shaolin klooster. We hebben weinig echte traditionele monniken gezien, dit beeld werd een beetje verstoord door mannen met smartphones en redelijk ongeintereseerde blikken. Er stonden mooie tempels en er hing een mist/nevel waardoor het iets mysterieus had, maar we hadden beide iets meer verwacht hiervan. Er waren voornamelijk tempels met boedha's te vinden en ketels waar je wierrook in kon aansteken. Ook wat kleine winkeltjes voor souvenirs en prullaria. Iets verder van de tempel zijn de graf-pagoda's te vinden. Een pagoda voor elke monnink die redelijk wat bereikt had, de meest recente was van vorig jaar en de oudste was meer dan 1000 jaar. Na het klooster gingen we weer richting ons hotel in Luoyang New Friendship. We gingen nog even met zn allen uit eten met daarna een leuke koffie party in de lobby, bij gebrek aan een bar.