Dag 10, Shang-hai!

11 oktober 2012 - Shanghai, China

Goedemorgen! Om 6 uur al klaarwakker in de slaaptrein van Xi'an naar Shanghai en om half 8 waren we geariveerd. En vandaag is nog een speciale dag... Fred is jarig!! Hiep Hiep Hoera Fred!

Met alleen de handbagage gingen we opzoek naar de bus, de grote koffers worden apart vervoerd in een andere trein. Shanghai is zonnig en iedereen is weer in een goed humeur. We komen aan bij het hotel The Swan Hotel met op 20 meter afstand een... jawel... Starbucks. Gelijk spreken we af met een groepje om even een kopje koffie te doen daar na het ontbijt en frisse douche. Goed hotel met al weer iets minder harde bedden, we hebben het idee dat hoe meer we reizen hoe zachter de bedden.... of raken we gewoon gewend om op zulke harde bedden te slapen..?

Aangezien de nacht kort was en de ochtend vroeg hebben we een rustig excursie programma. Namelijk maar eentje... Het Urabn Planning museum waar we de geschiedenis van de stad en zijn architecteur kunnen bekijken en beluisteren. Je krijgt een portable telefoon mee en dmv het indrukken van cijfers (Die corresponderen met de betreffende exhibitie's) krijgt je in het engels van alles te horen, je eigen personal guide! Het urban planning museum heeft zo'n 4 verdiepingen die elke een bepaald thema hebben. Het leuke is de maquette van de gehele stad die zowat een hele verdieping in beslag neemt, inclusief lichtjes en kleine autootjes. Rondom het Urban Planning museum is nog een museum te vinden en een soort people park waar iedereen weer heerlijk geniet van het leven, de zon en het gezeldschap. Ook zijn er eettentjes en winkeltjes te vinden. Na dit bezoek wordt het tijd om even lekker bij te komen in het hotel, de koffers zijn inmiddels geariveerd dus we kunnen weer het een en ander uitpakken en ons alweer klaarmaken voor de Shanghai by Night Tour.

Bij deze tour gaan we langs de Tv toren die verlicht is in verschillende kleuren, en zijn we  naar de rivier gegaan voor een schitterend uitzicht op de skyline van het nieuwe gedeelte van Shanghai. Toen gingen we nog even 'shoppen' op de beroemde Nanjing Road (waar ik en een aantal andere de Starbucks nog even induiken om mokken te scoren). Inmiddels ben ik behoorlijk bekend geraakt vanwege mn Starbucks verzameling en verslaving, dus ik wordt elke keer door iedereen op de hoogte gesteld waar deze nou precies zit. Zelfs onze reisleider maakt er zo nu en dan een grapje over, wel handig dat ik niet de enige ben die op zoek hoeft te gaan :P En ik heb al menig reislid verleid tot het kopen van de Stads-mokken.

Hierna zijn we ook nog naar de French Concession gegaan om EINDELIJK terrasjes tegen te komen. Die zijn we serieus in heel China nog niet tegengekomen. Hier zit iedereen gezellig buiten te genieten van een hapje en/of een drankje. Vervolgens nog even in het hotel zitten naborrelen en toen zijn we weer lekker laat ons bedje in gedoken...

1. Jill:
    16 oktober 2012